This is some flash content - you'll need the flash plugin to see it
HTML on top of the flash. This page was created for the tutorial Flash and the z-index problem. Solved on slightlymore.
 

Szczegóły znajdziesz w

Polityce Prywatności.
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszej strony. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

2018-2019

 Temat ewaluacji: Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne

opracował zespół w składzie: mgr Renata Bizoń, mgr Paulina Fuks, mgr Bożena Morawiec
SPIS TREŚCI
Wstęp………………………………………………………………..................str.3
1.      Informacje o przedszkolu………………………………………………....str. 4
2.      Opis ewaluowanego obszaru …..……………………………………..….str. 4
2.1.           Informacje o populacji objętej badaniem…………………..........str. 5
2.2.           Sposób przeprowadzenia ewaluacji………………………..........str. 5
2.3.           Prezentacja wyników ewaluacji…………………………..……....str. 9
2.4.           Wnioski i rekomendacje…………………………………….……..str. 14
3.   Załącznki…………………………………………………..........................str. 15
Wstęp
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej
w Publicznym Przedszkolu nr 3 w Kamiennej Górze. Opracowanie wyników dokonał powołany w tym celu zespół w osobach Renata Bizoń, Paulina Fuks, Bożena Morawiec
Ewaluacja dotyczyła tematu: Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
Od października 2009 r. (z nowelizacją z dnia 10.05.2013r.)obowiązuje nowe rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym opisujące wymagania stawiane przez państwo szkołom i placówkom edukacyjnym. Badania mają na celu określenie poziomu spełniania wymagań (dokładne opisy wymagań znaleźć można w załączniku do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego). Przedszkole lub placówka oświatowa może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:
  • Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
  • Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkolę lub placówkę.
  • Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkolę lub placówkę.
  • Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
  • Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
W trakcie ewaluacji zbierano informacje pochodzące z ankiet skierowanych do nauczycieli i rodziców, wywiad z dziećmi  oraz analiza dokumentacji.
Na podstawie zebranych danych sporządzono poniższy raport, w którym przedstawiono wyniki badań oraz wnioski do dalszej bardziej efektywnej pracy, zmierzającej do podniesienia, jakości pracy naszego przedszkola.
1.      Informacje o przedszkolu
Nazwa placówki Publiczne Przedszkole nr 3
Imię i nazwisko dyrektora mgr Dorota Zielińska-Jarosz
z-ca dyrektora mgr Maria Dybka
ADRES
58-400 Kamienna Góra ul. Papieża Jana Pawła II 20
Tel.    75 744-25-94
Gmina      Kamienna Góra    
Powiat       Kamienna Góra            
Województwo  dolnośląskie     
E-mail   przedszkole3@poczta.fm
 
CHARAKTERYSTYKA PPZEDSZKOLA
Liczba oddziałów - 5        
Liczba dzieci-      122
Liczba nauczycieli -10
·       dyplomowanych - 6
·       mianowanych -   2
·       kontraktowych -  2 
2.     Opis ewaluowanego obszaru
Cel ewaluacji: 
1.     Uzyskanie informacji na temat działań przedszkola oraz efektów tych działań.
2.     Eliminowanie czynników niesprzyjających efektywnej pracy.
3.     Rozwijanie odpowiedzialności nauczycieli za podnoszenie, jakości pracy przedszkola.
WYMAGANIE
 
Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
 
BADANE ASPEKTY EWALUOWANEGO OBIEKTU:
 
I. Dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie.
II. Dzieci wiedza, jakich zachowań się od nich oczekuje.
III. Podejmuje się działania wychowawcze i profilaktyczne mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwychzachowań.
IV. W przedszkolu kształtuje się postawę odpowiedzialności dzieci za działania własne i działania podejmowanie w grupie.
V. Podejmowanie działania wychowawcze i profilaktyczne są monitorowane oraz w razie potrzeb, modyfikowane.
VI. W przedszkolu realizowane są działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność przedszkola.
VII. W przedszkolu, wspólnie z rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne.
VIII.  Dzieci wykazują się odpowiedzialnością w działaniu i relacjach społecznych.

2.1.          Informacje o populacji objętej badaniem
W badaniu wzięło udział 10 nauczycieli, 40 rodziców i 50 dzieci. Celem ankiety było poznanie opinii wszystkich grup badawczych na temat Kształtowania postaw i respektowania norm społecznych.
2.2.          Sposób przeprowadzenia ewaluacji
      Analiza dokumentów:
1. Protokoły rad pedagogicznych od 31. 08. 2017 r. do 14. 01. 2019 r.
      2. Protokoły spotkań z rodzicami.
      3. Wydarzenia przedszkolne.
      4. Dokumenty obserwacji i diagnozy przedszkolnej.
      5. Ankieta dla nauczycieli.
      6. Ankieta dla rodziców.
      7. Wywiad dla dzieci.
      8. Opracowanie raportu.
Ad. 1.
 Dokumenty zawierają zestawienie następujących Rad Pedagogicznych:
- 32.08. 2017 r. ,, Organizacja pracy w nowym roku szkolnym 2017/2018- protokolant Maria Dybka.
- 15.09. 2017r. ,, Przedstawienie Planu Nadzoru Pedagogicznego na rok szkolny 2017/2018” – protokolant Teresa Budniewska
- 25.10.2017 r. ,, Podsumowanie obserwacji wstępnych na rok szkolny 2017/2018”- protokolant Elżbieta Zięba
- 23.11.2017 r. ,,Szkolenie z psychologiem. Agresja wśród dzieci- niwelowanie nieprawidłowych zachowań’’ - protokolant Elżbieta Zięba
- 5.04. 2018 r. ,,Diagnoza gotowości szkolnej- analiza i modyfikacja arkusza gotowości szkolnej w obliczu nowej podstawy programowej”- protokolant Anna Piotrak
- 28.06 2018 r. ,,Podsumowanie całorocznej pracy placówki w roku szkolnym 2017/2018” protokolant Grażyna Szymik
- 31.08. 2018 r. ,,Sprawozdanie dyrektora z nadzoru pedagogicznego. Organizacja pracy        w nowym roku szkolnym.” – protokolant Maria Dybka
- 13.09. 2018 r. ,, Analiza i zatwierdzenie projektów planów pracy wychowawczo – dydaktycznej, kalendarz imprez’’- protokolant Paulina Fuks
- 4.11. 2018 r. ,, Podsumowanie wstępnej obserwacji w poszczególnych grupach wiekowych’’- protokolant Teresa Budniewska.
- 29. 11. 2018 r. ,, Ocena pracy nauczyciela w świetle nowych przepisów’’- protokolant Grażyna Kożuch.
- 14.01. 2019 r. ,, Podsumowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej za I półrocze 2018/2019’’- protokolant Anna Piotrak.
Ad 2.
Zebrania z rodzicami organizowane przez dyrektora odbywają się zawsze na początku roku szkolnego. Omawiane są na nich sprawy organizacyjne dotyczące pobytu dzieci
w przedszkolu i przedstawiane są dodatkowe oferty edukacyjne. Dokumentacja zawiera protokoły tych zebrań.
Ad. 3
Wydarzenia przedszkolne ujęte są w kalendarzu imprez przedszkolnych znajdujących się w Planie Nadzoru Pedagogicznego Dyrektora Przedszkola nr 3. w Kamiennej Górze na rok szkolny 2018/2019. Według kalendarza realizowane są następujące imprezy: ,, Sprzątanie Świata”, ,, Pasowanie na strażaka’’, ,, Biesiada jesienna”, ,,Święto Misia”, ,, Przegląd Poezji Dziecięcej”, festiwal teatralny,, Zdrowym być”, ,, Pasowanie na przedszkolaka’’, ,, Święto Niepodległości’’, ,, Wróżby, wróżby”, ,, Przyjedź do nas Mikołaju”, ,, Jasełka”, ,, WOŚP”,      ,, Święto Babci i Dziadka’’, ,, Niech żyje karnawał”, ,, Powitanie wiosny”, ,, Dzień teatru- festiwal teatralny w przedszkolu’’, ,, Festiwal teatralny’’ ,, Dzień rodziny’’, ,, Dzień dziecka”,
,,XI Olimpiada Przedszkolaków” , ,, Dni Kamiennej Góry”, ,,Po wakacjach czeka szkoła”.
      Wszystkie wydarzenia są opisywane przez nauczycielki. Informacje, zdjęcia i filmy
z w.w. wydarzeń zamieszczane są na stronie internetowej przedszkola, Facebooku oraz
w kronice przedszkolnej. W wielu imprezach przedszkolnych biorą udział rodzice oraz zaproszeni goście.
Ad. 4.
Na podstawie przeprowadzonej obserwacji wstępnej w roku szkolnym 2018/ 2019 wyodrębniono grupy do pracy indywidualnej w poszczególnych grupach wiekowych. 
W grupie I wyodrębniono 4 grupy:
- kształtowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych
-samoobsługa
-rozwijanie sprawności ruchowej
-uzdolnienia.
W grupie II było to 6 grup:
-kształcenie sprawności manualnych
-kształcenie mowy i myślenia
-rozwój społeczny i emocjonalny
-samoobsługa
-wspomaganie 5-latków
-dzieci zdolne
Grupa III, podział na 3 grupy:
-sprawność manualna, ruchowa, samoobsługa
-rozwijanie mowy i myślenia
-dzieci zdolne
Grupa IV, podział na 3 grupy:
-rozwijanie słuchu fonematycznego
-rozwijanie mowy i myślenia
-uzdolnienia
Grupa V podzielona na 4 grupy:
-dzieci wymagające zintensyfikowania ćwiczeń z zaburzoną sprawnością manualną
-dzieci wymagające zintensyfikowania ćwiczeń z zakresu rozwijania mowy i myślenia
-dzieci wymagające zintensyfikowania ćwiczeń z zakresu rozwijania słuchu fonematycznego
-dzieci zdolne
Baza przedszkola- placówka dysponuje: siedmioma salami zabaw, obszerną kuchnią spełniającą wymogi inspekcji sanitarnej, salą audiowizualną, gabinetem logopedy, pokojem nauczycielskim, komnatą solną i ogrodem przedszkolnym. Przedszkole jest systematyczne doposażone w różne sprzęty, zabawki i urządzenia sprzyjające rozwojowi dzieci. 
2.3.Prezentacja wyników ewaluacji
W ewaluacji dotyczącej pierwszego aspektu postawiono następujący problem badawczy.
Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
Przebadano 9 nauczycieli. Do powyższego problemu badawczego postawione zostały nauczycielom następujące pytania kluczowe:
1.     Czy Pani zadaniem dzieci przestrzegają normy społeczne obowiązujące w przedszkolu?
Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że 3 nauczycieli uważa, że dzieci zawsze przestrzegają normy społeczne obowiązujące w przedszkolu pozostałe 6- czasami.
2.     Czy była Pani świadkiem sytuacji, że dzieci terenie placówki: obrażały innych, używały przemocy fizycznej, zachowywały się niewłaściwie – jak, nie było takich sytuacji ?
Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że dzieci:
- obrażały innych- 6 odpowiedzi,
- używały przemocy fizycznej- 6 odpowiedzi,
- zachowywały się niewłaściwie: używały wulgaryzmu, nie przestrzegały zasad bezpiecznego zachowywania się, dokuczały innym dzieciom, niewłaściwe reakcje na niepowodzenie innych, próby przedrzeźniania czy dyskredytowania umiejętności kolegi- koleżanki, sporadyczne kłótnie, wyśmiewanie się z innych, niewłaściwe słownictwo, zabierały sobie zabawki, używały brzydkich słów w stosunku do dzieci, do rodziców
3.     Czy spotkała się Pani z objawami dyskryminacji wśród dzieci? Jeżeli tak to w jakiej formie?
Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że 7 nauczycieli nie spotkało się z objawami dyskryminacji. Jeden z nauczycieli odpowiedział, że dzieci śmiały się z chłopca niepełnosprawnego intelektualnie, drugi zauważył niechęć do wspólnej zabawy, odsuwanie dziecka, niepodawanie ręki, obmawianie.7
4.     Jakie działania zostały podjęte przez Panią w celu niwelowania bądź zapobiegania dyskryminacji wśród dzieci ?
Nauczyciele wymienili: rozmowa z dziećmi, indywidualnie i grupowo, wspólne zabawy, wspólne oglądanie filmów edukacyjnych dla dzieci o tolerancji, pogadanka, scenki dramowe, bieżące rozwiązywanie konfliktów i sporów, wyzwalanie przekonania o konieczności zachowania ostrożności w różnych sytuacjach, zapoznanie ze sposobem szukania pomocy w sytuacjach trudnych, zabawy integracyjne, zajęcia dydaktyczne uczące tolerancji i szacunku dla innych, słuchanie różnych opowiadań.
5.     Które dokumenty i regulaminy odnoszą sie do kształtowania postaw i respektowania norm społecznych w przedszkolu? np. Statut przedszkola, Regulaminy, Protokoły Rady Pedagogicznej, Kalendarz imprez, Koncepcja Pracy przedszkola, inne
Statut przedszkola – 7
Regulaminy – 5
Protokoły Rady Pedagogicznej – 2
Kalendarz imprez – 7
Koncepcja Pracy przedszkola - 6
Inne – miesięczne plany pracy wychowawczo-dydaktycznej
6.     Czy i w jaki sposób diagnozuje Pani zachowania dzieci w przedszkolu?
Nauczyciele wymienili: systematyczna obserwacja w zabawach dowolnych (w sali i na podwórku), inicjowanych przez nauczyciela, podczas programów artystycznych, rozmowy z dziećmi i rodzicami, arkusze obserwacji, stosowanie systemu nagród i kar, pochwał na forum grupy, porównywanie dzieci do bohaterów literatury dziecięcej, tworzenie sytuacji wyjątkowych podczas rozwiązywania konfliktów między dziećmi, wyciąganie wniosków, zawarcie z dziećmi „Kontraktu grupowego”.
7.     Czy w pracy z dziećmi podejmuje Pani działania wychowawcze eliminujące nieprawidłowe postawy społeczne? Jakie?
Wymienione zostały: rozmowy indywidualne z dziećmi, z rodzicami, zajęcia otwarte, programy artystyczne o tematyce wychowawczej, prowadzenie zajęć w formie scenek, dramy, wskazywanie konsekwencji zachowań, zawieranie kontraktu z dziećmi dotyczącego norm zachowań i postępowania, zabawy uczące norm zachowania, okazywanie empatii, asertywności, burza mózgów przy omawianiu scenek dramowych lub konfliktowej sytuacji, opowiadania, bajki z morałem, rozwiązywanie problemów między dziećmi, wskazywanie właściwych zachowań, upomnienia, odnoszenie się do literatury, powierzanie zadań, nagrody.
8.     Jak reaguje Pani na nie respektowanie norm społecznych przez dzieci?
a)     rozmowa z dzieckiem – 9
b)     upomnienie - 8
c)     rozmowa z rodzicami - 6
d)     przeprowadzenie zajęć dotyczących prawidłowego zachowania, wskazywanie konsekwencji tych zachowań - 7
e)     inne – przypomnienie kodeksu zachowania i zasad wcześniej wprowadzonych, uczenie tolerancji i akceptacji, wprowadzenie dzieci w świat wartości
Dla rodziców przygotowano 50 ankiet, wróciło 15 wypełnionych. Do powyższego tematu zostały postawione następujące pytania:
1.     Czy uważa Pani/Pan, że w placówce przestrzegane są normy właściwego zachowywania się
 14 rodziców odpowiedziało – tak, 1 rodzic – czasami.
2.     Czy spotkała się Pan/ Pan z niewłaściwymi zachowaniami dorosłych w palcówce?
Jeżeli tak to z jakimi?
14 rodziców zaznaczyło odpowiedź – nie, 1 rodzic – tak (podnoszenie głosu na dzieci).
3.     Czy była Pani/ Pan świadkiem, że pracownicy nie reagowali na niewłaściwe zachowania dzieci podczas pobytu w placówce ?
15 rodziców odpowiedziało, że nie.
4.     Czy podejmuje Pani/Pan współpracę z nauczycielami dotyczącą eliminacji niewłaściwych zachowań państwa dziecka? Jeżeli tak to w jaki sposób ?
8 rodziców zaznaczyło odpowiedź- nie, 7 rodziców – rozmowy z nauczycielem, 2 rodziców – tłumaczenie dziecku konsekwencji niewłaściwego zachowania.
5.     Według Pani/ Pana zdaniem jakie postawy u dzieci kształtowane są w przedszkolu?
a)     szacunek do innych – 13 rodziców
b)     pomaganie innym – 13 rodziców
c)     kształtowanie u dzieci poprawnych relacji podczas zabaw – 14 rodziców
d)     stwarzanie warunków do współdziałania (np. dyżurowanie przy posiłkach, wspólne zbieranie zabawek itp.) – 15 rodziców
e)     rozwijanie wrażliwości na los zwierząt – 12 rodziców
f)      i inne – zamiłowanie do kultury przez wizyty np. w muzeum, nauka o zdrowym żywieniu przez zajęcia kulinarne, szacunek do ojczyzny i historii, do przyrody
6.     Czy Pani/Pana dziecko po pobycie w przedszkolu przejawia pożądane postawy i normy społeczne?
13 rodziców odpowiedziało – tak, 2 - czasami
7.     Czy w Pani/ Pana odczuciu spotkała się Pani/Pan ze zjawiskiem dyskryminacji w przedszkolu? Jeżeli tak t o w jakiej postaci?
Na powyższe pytanie 13 rodziców odpowiedziało, że nie, 1 rodzic – nie mam zdania, 1 – za mało uwagi poświęca się dzieciom z problemami. 
8.     Jakie normy postępowania powinny być w Pani/ Pana opinii bardziej wspierane u dzieci ?
Wrażliwość na krzywdę innych oraz zwierząt, uświadamianie dzieci na temat pedofilii, tzw. „złego dotyku”, właściwe relacje pomiędzy rówieśnikami, szacunek do innych, brak tolerancji na niewłaściwe zachowania wobec innych, uwrażliwianie dzieci, że słowa, które wypowiadają mogą bardzo boleć, pochwała indywidualizmu, tłumaczenie że inny nie znaczy gorszy, troska o najbliższych, eliminowanie zachować agresywnych wśród dzieci, 1 rodzic odpowiedział – nie wiem.
9.     Czy ma Pani/ Pan jakiś uwagi lub zastrzeżenia co do podejmowanych działań      w celu kształtowania postaw i norm społecznych u dzieci podczas pobytu    w przedszkolu?
14 rodziców odpowiedziało, że nie ma żadnych uwag i zastrzeżeń, 1 rodzic bardzo dziękuje za ciężką pracę wszystkich wychowawców oraz to, że dzieci nazywają przedszkole swoim – cytuję – „drugim domem”.
Dzieci otrzymały ankiety z ilustracjami. Celem ankiety było zbadanie czy dzieci znają prawidłowe normy społeczne. Ankieta zawierała 10 ilustracji, 6 z nich przedstawiało pozytywne zachowania, a 4 – negatywne. Prawidłowe zachowania dzieci miały za zadanie zaznaczyć zieloną kropką, a nieprawidłowe - czerwoną.
Przebadanych zostało 41 dzieci z dwóch najstarszych grup, tylko jedno dziecko źle oceniło jedną sytuację.  
2.4.Wnioski i rekomendacje
 
MOCNE STRONY
 


« 1 2 3 4 5 6 7 »



Nasze prace


Wiersze i piosenki


Nasze wideo
www.biuro-megan.eu © 2009 | Wszelkie prawa zastrzeżone
Liczba odwiedzin | Online